Raimon Panikkar
Raimon Panikkar. La plenitud del hombre. Ediciones Siruela. Madrid. 1999. 284 pp.
Com afecta la concepció de la veritat la conceptualització que cada religió té d’ella mateixa, i de quina manera aquesta autocomprensió incideix en el diàleg interreligiós? A aquesta qüestió vol respondre l’obra de Panikkar en un esforç per afirmar alhora dues proposicions: per una banda que el cristianisme és una religió que s’entén a ella mateixa com un fenomen absolut i, per altra banda, que cal reconèixer que cada religió conté moments sobrenaturals que li confereixen una legitimitat invulnerable. Només així (a partir del reconeixement que l’autèntic diàleg es fonamenta en l’experiència personal de la veritat, el reconeixement de la possible veritat present en totes les religions i en l’obertura a la possibilitat d’una conversió sincera) pot iniciar-se una relació entre iguals que reconegui que hi ha una diferència (no separació) entre la fe i les creences que l’expressen, entre l’experiència sempre inefable i la seva articulació institucional. En aquest sentit totes les religions tenen dret a dialogar ja que totes elles busquen la veritat.
Aquest itinerari passa per assimilar el nivell cosmoteàndric de la realitat (és a dir, la percepció del Tot com una Unitat Indiferenciada), el nivell de la transcendència (que uneix totes les religions sense eliminar cap de les seves característiques pròpies) i el nivell de la religiositat (l’adhesió a la progressiva revelació de la Divinitat en totes les cultures). Aquests tres nivells es tradueixen en l’obra de Panikkar en tres grans aproximacions: en primer lloc una presentació de l’experiència cristofànica com a esforç de penetració en la manifestació de la Divinitat més enllà de les religions concretes; en segon lloc la recerca existencial de l’experiència mística de Jesús que el porta a descobrir Déu com a Pare amorós; i, finalment, un tercer apartat (possiblement el millor del llibre) on en nou proposicions es resumeix l’essencial de l’experiència crística.
Francesc-Xavier Marín